My Secret Food

Hverdagsglimt hos en sundheds-mad-nørd

Blueberry beauty

Skriv en kommentar

Som jeg skrev i et tidligere indlæg, vil jeg indimellem skrive om forskellige “superfoods” og deres sundhedsfremmende virkning på vores krop. Det første indlæg handlede om regnbuemad og fytokemikalier, og dette indlæg kommer til at handle om det lille men fantastiske blåbær (og andre bær)!

Blåbær er et af de bedste “superfoods” du kan spise (tæt forfulgt af brombær, jordbær og hindbær), og listen over alt hvad det lille bær tilsyneladende kan præstere bliver stadig større.

Sammenlignet med andre bær er blåbær det bær der indeholder flest antioxidanter. Det indeholder desuden mange forskellige slags antioxidanter som alle arbejder sammen mod de frie iltradikaler.

Men de andre bær (jordbær, brombær, hindbær, ribs osv) er også rige på antioxidanter, og det anbefales igen at spise lidt af hvert :)

Her kommer en kort liste over nogle af de ting som forskning (en blanding af dyre- og menneskeforsøg) har vist at blåbær er gavnlige for:

  • Modvirker alderens nedbrydende effekter i hjernen, dvs blåbær styrker fx. koncentrationen, hukommelsen og indlæringsprocessen
  • Styrker sammen med C-vitamin kroppens kollagenproduktion, som medvirker til at holde huden elastisk og rynkefri
  • Styrker hjerte-kar systemet ved fx at hæmme aflejring af LDL-kolesterol i blodkarrene, forhindre blodpropper, sænke blodtrykket, hæmme betændelse, styrke blodkarrene gennem kollagenproduktion
  • Beskytter vores gener (DNA) mod de frie iltradikaler som øger risikoen for at få kræft
  • Styrker nattesynet og japanerne gav efter sigende deres piloter blåbær for at styrke nattesynet under anden verdens krig

Blåbær: Tilberedning og opbevaring

  • Friske blåbær holder sig fint på køl en uges tid
  • Frosne blåbær bevarer stort set deres høje indhold af antioxidanter, så de kan nydes året rundt
  • En del af de gavnlige fytokemikalier i blåbær tager skade af tilberedning, de skal derfor helst spises rå

 

Forslag til at spise flere blåbær og andre bær:

  • Bland blåbær og andre bær med din morgenyoghurt
  • Blend blåbær med en halv banan, lidt yoghurt og evt is og du har en lækker cremet smoothie
  • Drys blåbær over havregrynene og server med mælk på
  • Kog blåbær med i din morgengrød – smuk farve og lækker smag
  • Blend blåbær eller andre bær til cremet lækkerhed og server den til is eller en god chokoladekage, fx denne
  • Spis bær og hytteost som en let frokost eller et lille mellemmåltid
  • Anvend bærrene i salater eller desserter eller som pynt
  • Spis friske bær som let mellemmåltid eller hvis (og når) lækkersulten melder sig

 

Til sidst et par af mine egne opskrifter med blåbær:

Forleden lavede jeg en blåbær-chia-grød, og opskriften kommer selvfølgelig på inden længe :)

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s