My Secret Food

Hverdagsglimt hos en sundheds-mad-nørd

Pastaerstatninger – efterhånden en klassiker

4 kommentarer

Efterhånden hører man mange der ikke spiser pasta, brød, ris og kartofler. Årsagerne er som regel allergi, ønske om vægttab eller blot fravalg pga. de mange kulhydrater. Hvad man så spiser som alternativer er ret forskelligt. Selv skærer jeg det ofte bare fra, så man i stedet for kød+pasta/kartofler+grønt blot har kød+grønt, og jeg savner det faktisk ikke i min hverdag.

Men til nogle retter er det nu alligevel meget godt med specifikke alternativer – det er f.eks. ikke så interessant at spise spagetti bolognese uden “spagetti”. Og her kommer nogle forslag til hvad du kan bruge som alternativer til pasta:

 

Pasta-erstatninger:

 

  • Grøntsags-spagetti:

FINE strimler af grøntsager (især gulerødder, squash og rødbede er egnede) – brug fx en spirilizer (hvis du er så fanzy), eller en helt almindelige skræller, det vigtigste er at strimlerne bliver tynde. Jeg plejer at stege dem et par minutter på panden i lidt olie og salt, for at de ikke er helt rå.

  • Tynde strimler af hvidkål og peberfrugt og fx porrer:

Gør sig super godt til karry-retter i stedet for nudler eller ris. Kan evt krydres med fx karry eller chili – skal steges til kålen er helt mør (kan kål være mørt, eller er det kun kød? Hmm).

  • LCHF pasta:

Konsistensen minder meget om almindeligt frisk pasta, og smagen er rigtig god. Jeg har både brugt det som almindelig pasta, men også som lasagneplader, og det fungerer super godt. Du kan se opskriften her. I stedet for at skære det ud i stykker ruller du pladen sammen når den kommer ud af ovnen og skærer fra den ene ende så det i stedet bliver strimler (tykkelsen styrer du selv).

  • Glutenfrie produkter:

Hvis du fravælger pasta pga. glutenallergi findes der i de fleste velasorterede supermarkeder efterhånden op til flere hylder med glutenfrie produkter, fx pasta, lasagneplader, brøderstatninger, nudler, kiks, slik osv osv

 

Hvad bruger i som pasta-erstatning??

 

DSC_0083

Her ses f.eks. trefarvet pasta (aka gulerødder+rødbede+squash) med kødsovs og revet parmesan – farven er da i hvert fald noget mere appetitvækkende end den blege pasta :)

Reklamer

4 thoughts on “Pastaerstatninger – efterhånden en klassiker

  1. Godt tip lige at give grøntsagerne et hurtigt steg – jeg har kun smagt raw-udgaven (gulerødder, majroer og vist nok kinaradiser), og det har ikke været særligt lokkende/smagsinteressant. Ikke til det, i hvert fald. Så tak :)

  2. http://toneitup.com/blog.php?We-Love-Food-Friday-Spaghetti-Squash-3902

    Pasta af squash. Man deler squashen i to og smører den med olie og krydrer den. I ovnen og efter noget tid kan man skrabe “pastaen” ud :D

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s