My Secret Food

Hverdagsglimt hos en sundheds-mad-nørd

Sunde LCHF pandekager

6 kommentarer

Jeg ved godt at sunde pandekager ikke længere et særsyn i blogland. Jeg har selv lavet dem et utal af gange, og det er ingen hemmelighed at jeg E L S K E R dem! I alle mulige og umulige varianter. De er geniale for de kan bruges både som en god og mættende morgenmad, de kan pakkes ned og medbringes som mellemmåltid eller snacks, og de kan sagtens bruges som en sund dessert. Tricket er hvad du serverer til. Må jeg fx foreslå skyr rørt med vanilje og frugt? Eller endnu mere high fat: Flødeskum rørt med creme fraiche? Vupti – dessert :)

Her kommer min version:

Sunde pandekager:

  • 2 æg
  • 1-2 spsk fløde eller kokosmælk
  • 3-4 spsk vand
  • 1 spsk proteinpulver
  • 1 spsk HUSK (eller fiberhusk)
  • 1 spsk chiafrø
  •  1 spsk kokosfibre (jeg har købt mine på en svensk raw food side på nettet, husker ikke længere hvilken)
  • 1 tsk kanel
  • ½ tsk kardemomme
  • lidt salt
  • kokosolie til stegning

Forslag til variationer finder du her.

Hvis du vil have dem sødere kan du tilsætte 1-2 spsk sukker, sukrin, agavesirup eller hvilken sødning du nu foretrækker. Jeg synes ikke selv det er nødvendigt hvis jeg spiser frugt til (frugt er i princippet ikke LCHF, men jeg spiser nu lidt alligevel)

Fremgangsmåde:

  •  Æg, kokosmælk og vand piskes sammen.
  • Herefter tilsættes proteinpulver og der piskes kraftigt – tro mig protein-pulver-klumper er IKKE rart.
  • Resten og der røres.
  • Lad dejen hvile mens din pande bliver varm og kokosolien smelter. Dejen er meget tyk og pandekagerne bliver derfor også temmelig tykke, hvis man vil have dem tyndere tilsættes mere kokosmælk. Steges et par minutter på hver side.

Det giver 3 meget store eller 5 lidt mindre, og jeg kan som regel ikke spise mere end 2 af de store eller 3-4 af de små. Men så er der en lille hapser til senere på dagen :)

Jeg lavede dem til en tidlig frokost i dag og spiste dem alle 3, fordi min morgenmad inden træning var ret lille.

Jeg topper dem som regel med hvad jeg nu lige har i køleskabet, som regel er det skyr, græsk yoghurt eller fromaige fraich og så frugt og/eller et par spsk hjemmelavet mysli.

20130301_111305

I dag blev der serveret luksusudgaven, for jeg fandt jordbær i rema. Det er så sommerligt, og jeg trænger i den grad til sommer, så jeg forkælede mig selv med en bakke (totalt uden for sæson, UNDSKYLD miljø, men åhh hvilken luksus) Dertil havde jeg en rest flødeskum som jeg blandede med fromaige fraich. Tør man sige at det var en OK lækker frokost?

Og jeg er stadig mæt nu snart 4 timer efter :)